Vormingsaanbod
Welkom op onze vormingspagina!
Wij organiseren zowel vormingen in open aanbod als vormingen op aanvraag van organisaties. Wenst u meer informatie over ons aanbod, neem dan zeker contact via info@multiplus.be.
Open vormingsaanbod 2025-2026
07-11-2025
Leuven
29-05-2026
Brugge
Multi-sensory Storytelling
Verhalen schrijven voor en verhalen vertellen aan mensen met ernstig meervoudige beperkingen... te hoog gegrepen, denkt u? We bewezen, in navolging van de Schotse vrijwilligersorganisatie PAMIS, het tegendeel met ons ‘multi-sensory storytelling’-project, waarbij verhalen werden ontwikkeld voor mensen met ernstig meervoudige beperkingen. ‘Multi-sensory’… multi-sensorisch… omdat het verhalen zijn waarbij zoveel als mogelijk alle zintuigen worden aangesproken om wat verteld wordt over te brengen. Daarbij worden zowel de inhoud, de vorm als de presentatie van het verhaal aangepast aan mensen met ernstig meervoudige beperkingen in het algemeen en de individuele persoon met ernstig meervoudige beperkingen in het bijzonder.
10u-15u30
150 euro
28-11-2025
Brugge
08-05-2026
Leuven
Snoezelen
Snoezelen is ontwikkeld voor mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking en richt zich op het selectief ervaren/ aanbieden van sensorische prikkels (auditief, visueel, tactiel, geur en smaak). Snoezelen vindt plaats in een daarvoor aangepaste multisensorische omgeving en vraagt gepaste ondersteuning. Onderzoek aan de Academische Werkplaats EMB (Rijksuniversiteit Groningen, ’s Heeren Loo, de Hanzehogeschool Groningen en Koninklijke Visio) levert nieuwe inzichten op over het doelgericht en effectief aan de slag gaan met deze methodiek. In deze vorming hoort u er meer over!
10u-13u
75 euro
30-01-2026
Leuven
Verlieservaringen en rouw bij personen met EMB
Verlies is universeel en iedereen wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd. Personen met een ernstig meervoudige beperking zijn hierop geen uitzondering. Omwille echter van de cognitieve, motorische, communicatieve en sensorische beperkingen bij deze doelgroep is de verbinding met dit thema niet evident. Momenteel groeit geleidelijk de bewustwording dat verlies ook een ingrijpende impact heeft op het leven van een persoon met ernstig meervoudige beperkingen. In deze vorming wordt daar uitgebreid bij stil gestaan en krijgt u handvatten mee van brede beeldvorming tot kwaliteitsvolle ondersteuning in geval van verlies en rouw bij iemand met EMB.
10u-13u
75 euro
20-03-2026
LOCATIE NOG NIET BEVESTIGD
+ halve dag op 7 of 8 mei 2026
Ervaar het maar
De methode ‘Ervaar het maar’ is een methodische werkwijze voor het stimuleren van de motoriek, de zintuigen en de communicatie in de begeleiding van mensen met (ernstige meervoudige) verstandelijke beperkingen. Thyra Koeleman, die deze methode ontwikkelde, neemt u tijdens deze tweedaagse mee in de visie achter Ervaar het Maar én biedt allerlei oefeningen aan zodat u na afloop zelf met de methode aan de slag kunt.
10u-16u30 + een halve dag online in kleine groep
300 euro
24-04-2026
Themadag lichamelijk welbevinden van personen met ernstig/diep verstandelijke of ernstig meervoudige beperkingen
SAVE THE DATE! Meer informatie en kans tot inschrijven volgen!
In verbinding: Multiplusmomenten online
13-11-2025
Seksuele en relationele ontwikkeling van kinderen en volwassenen met EMB
Online, SenSoa en Multiplus
19u-21u
SAVE THE DATE! Meer informatie en kans tot inschrijven volgen!
27-11-2025
Overwegingen over menselijk contact vanuit het perspectief van personen met EMB
Mensen met een ernstig verstandelijke en meervoudige beperking (EVMB) worden hun hele leven veelvuldig aangeraakt. Hoewel een groot deel van deze aanrakingen ‘functioneel’ van aard is (bijvoorbeeld ter ondersteuning bij verzorging, voeding of medische behoeften), is er weinig bekend over de soorten of frequentie van aanrakingen die deze groep ervaart.
Julia Barnes is een ervaren docent over mensen met EMB en promovendus aan de Universiteit van Birmingham in het Verenigd Koninkrijk. Zij heeft ongeveer 100 uur onderzoek gedaan naar de aanrakingen die drie van haar tienerleerlingen met EMB en een visuele beperking op school ondervonden. Ze stelt dat menselijk contact een kanaal van communicatie met anderen kan vormen en toegang tot de wereld kan bieden.
In dit webinar deelt Julia enkele van haar inzichten in de complexiteit van aanrakingservaringen en hoe aanraking kan bijdragen aan hechting, veiligheid en speelsheid.
Engelstalig
Online, Julia Barnes
12u30-13u30
25 euro
12-12-2025
Muzikale interactie met personen met ernstig tot diep verstandelijke of ernstig meervoudige beperkingen
Muzikale interactie wordt over het algemeen in verband gebracht met positieve uitkomsten voor personen met EMB op verschillende ontwikkelingsgebieden, waaronder communicatie, sociale interactie en betrokkenheid. De haalbaarheid van een pedagogische benadering—MultiSensory Music Drama (MSMD)—werd onderzocht in samenwerking met een leerkracht en een groep leerlingen met ernstige/diepe verstandelijke en meervoudige beperkingen. De resultaten suggereren dat MSMD een zinvolle aanpak kan zijn om interactieve betrokkenheid van mensen met EMB te vergroten.
Linn Johnels is promovendus aan de universiteit van Stockholm in Zweden en is daarnaast muziektherapeut. In dit webinar deelt Linn enkele van haar onderzoeksbevindingen gecombineerd met meer praktische toepassingen van hoe muzikale interactie en de pedagogische benadering van Multisensory Music Drama gebruikt kunnen worden bij mensen met EMB in diverse settings.
Engelstalig
Online, Linn Johnels
12u30-13u30
25 euro
Vormingsaanbod op aanvraag
Grote financiële partners van Multiplus hebben recht op 2 gratis vormingen/jaar (à rato 2 dagdelen) op maat.
Voor de welzijnsvoorzieningen en scholen die geen grote Multiplus-partner zijn, hanteren we volgende tarieven (één spreker):
-
2 uur vorming: € 320 + vervoersonkosten (vrij van btw (art. 44, § 2, 4° W.BTW))
-
halve dag vorming: € 600 + vervoersonkosten (vrij van btw (art. 44, § 2, 4° W.BTW))
-
hele dag vorming: € 1200 + vervoersonkosten (vrij van btw (art. 44, § 2, 4° W.BTW))
Hierbij gelden specifieke inschrijvings- en annulatievoorwaarden.
Een greep uit het aanbod

Tweedaagse voor nieuwe medewerkers: een sterke start in de begeleiding van mensen met EMB! Wilt u nieuwe medewerkers een stevige basis bieden in het werken met kinderen of volwassenen met ernstig meervoudige beperkingen? Dan is deze tweedaagse beslist iets voor uw organisatie! De deelnemers worden ondergedompeld in actuele, onderbouwde kennis over deze doelgroep, met volop ruimte om ervaringen uit te wisselen. U bepaalt bovendien mee welke thema’s aan bod komen, afgestemd op de noden van uw team of organisatie. Enkele vaste pijlers in deze tweedaagse: Wie is de doelgroep en wat hebben zij nodig? Wat weten we over interactie en communicatie bij mensen met EMB? Hoe werk je planmatig en doelgericht met deze doelgroep? Hoe geef je dagbesteding of onderwijs inhoudelijk vorm? Wat weten we over hun sociaal-emotioneel functioneren, met bijzondere aandacht voor gehechtheid? Een inspirerende, praktijkgerichte tweedaagse die nieuwe medewerkers niet alleen informeert, maar ook motiveert om met vertrouwen en betrokkenheid aan de slag te gaan.
Gedragsproblemen bij kinderen en volwassenen met EMB: herkennen, begrijpen en ondersteunen Zelfverwondend gedrag, teruggetrokkenheid, stereotiep gedrag of agressie: het zijn gedragingen die regelmatig voorkomen bij mensen met ernstig meervoudige beperkingen. Toch worden ze door begeleiders vaak niet als ‘ernstig’ bestempeld. Het gedrag wordt gezien als een vast onderdeel van de beperking of persoonlijkheid. Daardoor belandt het zelden in het ondersteuningsplan – en blijven concrete afspraken over hoe ermee om te gaan of het te voorkomen vaak uit. Dat is een gemiste kans. Want ook mensen met EMB hebben recht op ontwikkeling, kwaliteit van leven en zeggenschap. Daarvoor zijn zij volledig afhankelijk van de mensen om hen heen. Alleen wanneer hun gedrag serieus wordt genomen en goed wordt begrepen, kunnen zij groeien in autonomie en krijgen zij een stem. Wat levert deze training op? Je verwerft diepgaande kennis over gedragsproblemen bij mensen met EMB. Je krijgt inzicht in de oorzaken en betekenis van probleemgedrag. Je begrijpt de gevolgen én kent de achterliggende risicofactoren. Je leert werken met de Lijst Gedragsproblemen EMB om gedrag systematisch te signaleren en in kaart te brengen. Je ontwikkelt vaardigheden om gedrag beter te duiden, zodat de persoon meer regie over zijn of haar leven kan ervaren. Voor wie? Begeleiders, therapeuten en andere professionals die werken met kinderen of volwassenen met ernstig meervoudige beperkingen. Ook ouders zijn van harte welkom.
Vormingsmedewerkers Multiplus
- Ann Dhondt
- Hilde Neesen
- Katrijn Vastmans
Vroege communicatie en interactie bij personen met EMB Personen met ernstige (meervoudige) beperkingen zijn actieve communicatiepartners en hebben bijgevolg het recht om verzoeken te doen, persoonlijke voorkeuren te uiten, keuzes te maken/af te wijzen, aandacht te vragen, met respect en waardigheid aangesproken te worden, en toegang te hebben tot ondersteunende/alternatieve communicatie. Deze vorming biedt inzicht in de vroeg-communicatieve ontwikkeling om vervolgens in te zoemen op de doelgroep van personen met EMB. U krijgt handvatten mee voor assessment van communicatieve vaardigheden en het als context kwaliteitsvol ondersteunen hierbij. Voor wie? Begeleiders, therapeuten en andere professionals die werken met kinderen of volwassenen met ernstig meervoudige beperkingen. Ook ouders zijn van harte welkom.
Snoezelen Snoezelen is ontwikkeld voor mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking en richt zich op het selectief ervaren/ aanbieden van sensorische prikkels (auditief, visueel, tactiel, geur en smaak). Snoezelen vindt plaats in een daarvoor aangepaste multisensorische omgeving en vraagt gepaste ondersteuning. Onderzoek aan de Academische Werkplaats EMB (Rijksuniversiteit Groningen, ’s Heeren Loo, de Hanzehogeschool Groningen en Koninklijke Visio) levert nieuwe inzichten op over het doelgericht en effectief aan de slag gaan met deze methodiek. In deze vorming hoort u er meer over!
Programma Perspectief: visie en methodiek om doelgericht én interdisciplinair samen te werken Voor begeleiders, therapeuten en ouders van mensen met ernstig meervoudige beperkingen. Ook mensen met (zeer) ernstig meervoudige beperkingen hebben recht op ondersteuning die écht aansluit bij hun wensen en behoeften. Maar weten wat iemand nodig heeft, begint met communicatie – en precies dat vormt bij deze doelgroep een grote uitdaging. Mensen met EMB communiceren niet op een manier die voor ons vanzelfsprekend is. Hun wensen, gevoelens en behoeften worden pas zichtbaar in de relatie met de belangrijkste mensen om hen heen: ouders, begeleiders en therapeuten. Het vraagt van hen om systematisch, doelgericht én interdisciplinair samen te werken. Dat is precies de kern van Programma Perspectief, het opvoedings- en ondersteuningsprogramma ontwikkeld door Carla Vlaskamp. In september 2015 werd Programma Perspectief erkend als bewezen effectieve interventie door de deelcommissie gehandicaptenzorg (Vilans). Wat kun je verwachten? Je maakt kennis met het programma en je leert het toe te passen in je eigen werksituatie. We behandelen de visie achter Perspectief en verdiepen ons in het methodisch handelen aan de hand van praktijkvoorbeelden en casussen. Wat levert het op? Je hebt inzicht in de visie en werkwijze van Programma Perspectief. Je kunt perspectieven, hoofddoelen en werkdoelen opstellen én evalueren. Je werkt doelgerichter, samen met ouders en collega’s, aan de kwaliteit van leven van mensen met EMB.
Seksuele en relationele ontwikkeling van personen met EMB Mensen met ernstig meervoudige beperkingen functioneren op een ontwikkelingsniveau van maximaal 24 maand. Bijkomend is sprake van motorische en/of zintuiglijke beperkingen. Fysiek worden mensen met EMB doorgaans volwassen, maar in hun gedrag zitten ze nog voornamelijk in de baby- en peuterfase. Ook kinderen en volwassenen met EMB vertonen een seksuele ontwikkeling en seksueel gedrag. Hoe kan je op een positieve manier hun ontwikkeling en gedrag ondersteunen? Wanneer gaat gedrag over de grens en hoe pak je dat aan? Multiplus gaat in samenwerking met SenSoa in op de vroegkinderlijke seksuele ontwikkeling, de kenmerken van de groep mensen met EMB en hun beleving van seksualiteit. De deelnemers gaan met concrete handvatten voor de aanpak van seksueel (grensoverschrijdend) gedrag bij deze doelgroep huiswaarts. Voor wie? Begeleiders, therapeuten en andere professionals die werken met kinderen of volwassenen met ernstig meervoudige beperkingen. Ook ouders zijn van harte welkom.
Ondersteuningsnoden van personen met EMB Kinderen en volwassenen met ernstig meervoudige beperkingen vormen een specifieke doelgroep met noden die vragen om een deskundig antwoord. Het ondersteuningsmodel (AAIDD) met als dimensies: cognitie - adaptieve vaardigheden - interactie, participatie en sociale rollen - gezondheid - context vormt de basis om de noden van deze doelgroep scherper op het netvlies te krijgen en toe te werken naar een zo groot mogelijke kwaliteit van leven. Voor wie? Begeleiders, therapeuten en andere professionals die werken met kinderen of volwassenen met ernstig meervoudige beperkingen. Ook ouders zijn van harte welkom.
Multi-sensory storytelling Verhalen schrijven voor en verhalen vertellen aan mensen met ernstig meervoudige beperkingen... te hoog gegrepen, denkt u? We bewezen, in navolging van de Schotse vrijwilligersorganisatie PAMIS, het tegendeel met ons ‘multi-sensory storytelling’-project, waarbij verhalen werden ontwikkeld voor mensen met ernstig meervoudige beperkingen. ‘Multi-sensory’… multi-sensorisch… omdat het verhalen zijn waarbij zoveel als mogelijk alle zintuigen worden aangesproken om wat verteld wordt over te brengen. Daarbij worden zowel de inhoud, de vorm als de presentatie van het verhaal aangepast aan mensen met ernstig meervoudige beperkingen in het algemeen en de individuele persoon met ernstig meervoudige beperkingen in het bijzonder.
_JPG.jpg)

Gehechtheid bij personen met EMB: een ander verhaal! Of toch niet? In dit vormingsmoment krijgt u o.a. een antwoord op onderstaande vragen: - Wat is hechting en waarom is dat belangrijk? - Hechting bij de doelgroep van mensen met een (ernstig meervoudige) beperking: is dat een ander verhaal, of niet? - Hoe kan je hechting zien en hoe kan je hechting ondersteunen bij mensen met een (ernstig meervoudige) beperking? - “Delen van zorg” vanuit een hechtingsbril Voor wie? Begeleiders, therapeuten en andere professionals die werken met kinderen of volwassenen met ernstig meervoudige beperkingen. Ook ouders zijn van harte welkom.
De vroege ontwikkeling van jonge kinderen met een grote verstandelijke en motorische ontwikkelingsvertraging: bevindingen van het OJKO project. De ontwikkeling van jonge kinderen met een grote verstandelijke en motorische ontwikkelingsvertraging roept doorgaans heel wat vragen op, zowel bij ouders en familie als bij professionals. Er ontbreekt immers nog heel wat informatie als we kijken naar het ontwikkelingsverloop bij deze kinderen, hoe anders of gelijklopend dat is ten opzichte van kinderen zonder deze uitgesproken ontwikkelingsvertraging en hoe men vervolgens op een gepaste manier ontwikkelingsstimulerend kan werken. In deze vorming schetsen onderzoekers hun bevindingen van het OJKOproject waarbinnen cognitieve, motorische, sociaal-emotionele en communicatieve vaardigheden van voornoemde doelgroep gedurende een langere periode in kaart zijn gebracht en praktijkgerichte adviezen worden aangereikt om via gepaste ondersteuning en interventies de ontwikkeling van deze kinderen een duwtje in de rug te geven. Voor wie? Begeleiders, therapeuten en andere professionals die werken met kinderen of volwassenen met ernstig meervoudige beperkingen. Ook ouders zijn van harte welkom.